Manjana Manjana!

Har varit en hel del jobb för mig nu på slutet, har fått tre anställningar på 1 vecka!! Jobbade fem dagar på första stället innan jag sa upp mig! Kan inte förstå hur vissa arbetsplatser över huvud taget har personal! De flesta var utlänningar (som jag) så många låter sig utnyttjas under den tid de är här för att få in lite pengar. Jag kände inte riktigt att jag kunde ta den skiten så jag lämnade dem då jag på min 4de arbetsdag där fick ett annat jobberbjudande. Började på Alpenglow den nya stället i måndags, jobbar som städare två-fyra dagar i veckan. Alldeles lagom att få in pengar men fortfarande ha möjlighet till att leka flera dagar i veckan!


Det andra (eller tredje) jobbet är på en gård där de odlar ekologiska grönsaker. Jag och Georg jobbar där då och då, när det behövs helt enkelt. Ett helt otroligt idylliskt litet ställe där dreads, "jamaica mössa", en joint i mungipan och manjana manjana är melodin. (Bara att förtydliga så att ingen blir upprörd så gäller inte jointen mig och Georg)...
Grindarna till marken där vi jobbar, en väääääldigt stor och fin gård. Ett engelskt par som äger och driver.
På vag till morotslandet...
'
Där uppe till höger ser man taket till stallarna, egentligen är det en hästgård. Men de har en liten del med ekologisk grönsaker.
Framme vid morotslandet, jag har aldrig sätt så mycket ogräs i ett och samma grönsaksland. Mormor hade grinat om hon sätt det!!!
Japp, därunder det gröna gömmer sig några små stackars morötter. Tro det eller ej!
Sådär, hälften klart. Det på högersidan av slangen är vad vi har rensat och det på vänstersidan är allt jäkla weed vi ska rycka upp!
Senaste veckan har Halvar varit här och hälsat på. På fredagen när han kom såg vi björn för första gången, vi åt middag på en uteservering i Whistler då den kom knatade förbi och gick upp i cykelparken ovanför oss. På söndagen två dagar senare åkte vi för att gå på en stor grilltävling "Canadian national bbq championships" som de årligen håller här i Whistler. Som åskådare köper man en biljett för 5 CAD och sen får man gå runt och smaka på allt. Detta år var det nog otroligt gott för när vi kom dit klockan 1 (de skulle sluta 3) var allt kött slut och de sålde inga fler biljetter. Vi blev less och gick istället på en liten mini vandring uppför skidbackarna för att kolla om vi kunde se någon björn. Vilket vi gjorde, tre stycken hittade vi på kanske en kilometers vandring. De kände nog också lukten av grilltävlingen och ville smaka! Dagen efter det såg Georg och Halvar ytterligare en björn, så 5 björnar under 6 dagar får vi nog vara nöjd med. Nu har Georg och Halvar åkt till Vancouver för att kolla runt lite de sista dagarna innan Halvar åker hem på söndag. Håller tummarna för att de ser en Örn, det enda som fattas i djurskådningen för Svärfar...
En av nallebjörnarna betar gräs.
En annan sorts björn vi träffade på.
Har med andra ord inte varit mycket cykling alls den senaste tiden. Det har varit en hel del annat i farten men framför allt är det alldeles för varmt på dagarna för att kunna cykla! Temperaturen ligger runt 40 grader varje dag... Vilket betyder att vi har hittat stället på jorden som är perfekt för människor att bo! Riktiga somrar med soool och värme och dessutom riktigt bra vintrar med mycket snö men ändå milda temperaturer runt 5-15 minus hela vintrarna. Vad säger ni om det va!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0