!!!snösnösnöSNÖsnösnösnö!!!

Ja mina vänner, i dag har jag och Georg upplevt vinter! En liten försmak på den riktiga vintern kan man väl säga, för tyvärr finns inte snön här nere på "bohöjd". Däremot 1800 (någonting) meter över havet, på Whistler- och Blackcomb mountain, där är det vinter!
Vi satt i morse och åt frukost i godan ro när det knackade på dörren och en liten, knubbig och helt främmande man knatade in och började pratade om huruvida vi hade vinterkläder eller ej, om att leka i snö och att göra snöänglar. Jag satt där med munnen full av scones och tänkte "vem är denna människa och vad i hela friden vill han"!?? Efter en liten stund hade jag fått båda mina frågor besvarade. Han var en kollega till vår hyresvärd, och han hade två stycken fribiljetter till "peak to peak gondolen" (värda 650 spänn!). Dessa ville han ge bort till någon då han själv inte hade möjlighet att utnyttja dem. I dag var den sista dagen de var giltiga (eftersom att de stänger för säsongen och öppnar inte igen förrän i november) och det enda kravet för att få dem var att vi skulle använda dem. Sagt och gjort, fem minuter senare står jag och Georg utanför dörren fullt påklädda för vinterföre. Upprymd av lycka över dagens oförutsedda vändning begav vi oss till gondolerna för att åka till vintern. Väl framme vid gondolen började jag fundera på om jag och Georg var knäpp. Överhettad slet jag av mig mössan och öppnade jackan för ja, riktigt så vinterkallt är det ju inte i byn. Tittade mig omkring och alla andra som också skulle åka upp med gondolen stod i jeans, sneakers och skinnjacka. Jaja, det är väl bara att klä av sig lite...
Georg munter över att få åka gondol högt uppe i luften.
Sikten var inte perfekt under denna dag, så vi såg tyvärr inte så mkt av någonting.
I små luckor kunde vi dock då och då få en glimt över hur det hade kunnat se ut utan dimman.
Väl uppe var det bara att konstatera, vi var de som var rätt klädd!
Var tvungen att bygga säsongens första snögubbe, och han var glá liksom Georg!
På väg till andra sidan (dvs Blackcomb berget) med Peak to Peak gondolen. Världens högsta, längsta och mest spektakulära gondol, meeeeen vi såg ju inte så mkt dårå.
Besteg ett röse i det vita.
Träffade på två galna killar från Montreal, de hade bestämt sig för att gå hela vägen upp från byn till toppen, vilket de gjorde, i shorts! Det hade varit bra första halvan av berget, men de erkände att det hade varit lite kallt andra halvan. Undra varför??
Glada på toppen! Nu vet vi vad vi har att vänta till vintern och det verkar lååångt mycket bättre än vad jag vågat föreställa mig. (o då såg vi trots allt inte längre än någon meter framför oss)
Georg försöker vara cool, men ja blev inte så impad!
In i dimman.
Ibland så lättade det upp lite så man fick se lite av vad berget har att ge.
Bestämde oss för att bygga en till snögubbe, Blackcomb berget ville också ha en. Georg sitter och lockar till sig turister.
Det kom nämligen en hel hoper av dem när han satt uppe på gubben. Vi skapade lite av en turist attraktion kan man säga! Tom personalen på restaurangen kom ut för att ta kort, man kanske inte bygger snögubbar i Kanada?? Kvinnan i pälsmössan frågade var vi kom ifrån, Sverige svarade såklart vi, meh sa hon, då bör väl ni vara less på snö och inte vara här och göra snögubbar!? Vi höll inte med.. Hennes kompisar som kramar gubben på denna bild kom från Australien och hade aldrig sätt riktig snö tidigare. Så de fascinerades helt klart av gubben. Några Kineser kom också fram medan vi höll på att bygga honom och ville ta kort. De kunde inte förstå hur vi hade lyckats bygga den, huuur länge har ni hållit på!? Frågade de, jao ca 10 minuter svarade jag :O sa de då.
Från vissa vinklar kändes dock gubben lite lömsk, eller?
Däär kan man åka bräda säger Georg.
Och där kan man ta en simtur.
Nöjd med dagen och glad i hatten åkte vi ner till dalen igen.
och väl framme i verkligheten i den regniga dalen insåg vi hur gärna vi vill att vintern ska vara här NU!

Kommentarer
Postat av: Terese

Ser härligt ut! så roligt med en försmak av vintern där borta. Hoppas allt är bra med er. kram

/Terese

2011-10-19 @ 20:43:36
Postat av: Georg

Hej syster yster! Jo det är lite skojj! Försöker hänga med i svängarna vad som händer hemma också, spännande saker!



kram

2011-10-20 @ 21:21:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0