Turistvandring!

Igår bestämde vi oss för att göra en turistvandring uppför backarna på Black Comb, det tog inte länge innan vi insåg att vi klätt oss alldeles för varmt, vädret är omväxlande så här års. Efter två tunga stigningar så stöter vi på tre krabater som inte verkar det minsta rädd för människor, efter en hel sommar med vandrare och cyklister har dom nog vant sig. Så vi tog en lite pause i gräset och sällskapade med dom.
Vandringen fortsatte och efter vi passerat gondolen Excaliburs toppstation stöter vi på en stor svartbjörn, den var inte lika sällskaplig och irritationen syntes tydligt. Vi stannade bara ett par minuter innan vi bestämde oss för att låta den få äta ifred.
Vi fortsatte uppför backarna men efter ett tag började mjölksyran kännas påtaglig, lägligt nog så var vi vid en av de vägar som används av de som arbetar med liftar, fjällstationer och värdshus. Så vi fortsatte vår turistvandring längs vägarna som switch - backade uppför Black Comb. I dessa dagar förbereder skidanläggningen sig för fullt inför vintern, samtidigt som turister åker på guidade jeep turer, så det var ingen lugn och stillsam vandring.
Bitvis är vägen i bättre skick än grusvägarna hemma, bitvis sämre.                               ;)
Sista timmen blev det mycket lugnare, vi njöt av härliga vyer, kollade in skogsåk och knatade på! När vi åkte Peak2Peak för en vecka sedan var sikten dålig och kanske var det lika bra, nästan så jag får svindel bara av att kolla på den från marken. Som gondollift håller den flera rekord, bland annat längsta avstånd mellan två stolpar, 3km, och högsta punkt över marken vilket är 436 m.
Det här verkar vara ett skogsåk anlagt av skidanläggningen själva, skyltat och klart!
Sen var det inte långt kvar till snögubben vi byggde förra veckan, glada i hågen att åter se honom var vi, fast än vi var uppe i ett par timmars vandring vid det här laget. Någon vänlig själ hade gett honom en halsduk, tyvärr hade själva snögubben ramlat eller blivit bragd av livet. Så vi tog en "här är vi" bild och sedan återvände vi hem, med alla stop så tog det oss 6 timmar men med tanke på alla höjdmeter så är det inte så konstigt.
Så då vände vi ner mot byn igen, och ja, Josefine vandrade i långkalsonger, vi hade inte förväntat oss så bra väder!